Ti, kdo mají zájem vydat se cestou energetické nezávislosti, instalací vlastní domácí či firemní fotovoltaické elektrárny, mohou být zase klidnější! Dotace na fotovoltaiku totiž hned tak neskončí. Solárni elektrárny, především pro rodinné domy, stále rostou v Česku jako houby po dešti. A není se čemu divit.
Právě na ně půjde i největší díl z desítek miliard korun, které si Česko v EU vyjednalo z Modernizačního fondu a na fotovoltaiky z něj získalo 32 miliard korun. Z toho rovných 20 miliard půjde na rodinné a bytové domy, které dotace čerpají z oblíbeného programu Nová zelená úsporám. Tento rozpočet vystačí na přibližně 125 tisíc nových solárních elektráren na střechách rodinných domů.
Ani větší společnosti nezůstanou bez finanční injekce, firmám je vyčleněno 12 miliard korun. Aktuálně je v programu od poloviny února připraveno 10 miliard korun. „To je částka, která by nám mohla vydržet do konce roku,“ odhaduje pro HN Jakub Hrbek, ředitel sekce energetiky Státního fondu životního prostředí. Až se tahle částka vyčerpá, přijdou na řadu další připravené miliardy korun, které si teď Česko vyjednalo. „A ani po nich program neskončí. Chceme, aby fungoval dlouhodobě, minimálně do roku 2030,“ ujišťuje Hrbek.
Z informací výše je zřejmá, naprostá preference fotovoltaiky. Po slabší zimě, poklesu cen elektřiny, je to také pro společnost SUNFIN, působící na trhu fotovoltaiky již 18 let, výborná zpráva.
V současnosti se také usnadňují kroky pro instalace velkých solárních elektráren, které by rychleji pomohly Česku dohnat ztrátu na ostatní země Evropy v počtu instalací a tedy i solárního výkonu. Velké "soláry" jsou výrazně levnější než ty malé. Navíc malé zdroje českou ekonomiku nezachrání.
Kromě 32 miliard na fotovoltaiky obsahuje modernizační fond i prostředky na modernizaci a dekarbonizaci dopravy, průmyslu a teplárenství. Podpora ve výši 15,1 miliardy korun je určena na modernizaci regionálních vlaků s elektrickým či vodíkovým pohonem. Dalších 7,3 miliardy korun bude investováno do nových vozů MHD, včetně bateriových či vodíkových autobusů, trolejbusů a tramvají nahrazujících linky s naftovými autobusy.